19th Ave New York, NY 95822, USA

Usługi lokalizacyjne Google – co mówią o ruchu w centrach handlowych?

Użytkownicy smartfonów wyrażający zgodę na korzystanie z usług lokalizacyjnych Google przekazują do baz danych tej firmy informacje o odwiedzonych miejscach. Dzięki nim możemy łatwo sprawdzić gdzie i kiedy byliśmy, a także jak długo przebywaliśmy w danym miejscu. Zagregowane dane lokalizacyjne są cennym źródłem dla innych usług i produktów Google. Jakie wnioski możemy wyciągnąć na ich podstawie?

Użytkownicy smartfonów wyrażający zgodę na korzystanie z usług lokalizacyjnych Google przekazują do baz danych tej firmy informacje o odwiedzonych miejscach. Dzięki nim mogą łatwo sprawdzić gdzie byli o wybranej porze, a także jak długo przebywali w danym miejscu. Zagregowane dane lokalizacyjne są cennym źródłem dla innych usług i produktów Google.

Jedną z nich jest funkcja Popularne godziny z której możemy skorzystać m.in. w Google Maps. Przestawia natężenie ruchu ludzi w miejscach takich jak np. sklepy, restauracje, kina lub place. Informacje te są prezentowane dla poszczególnych dni i godzin w postaci wykresu słupkowego na podstawie uśrednianych wartości z kilku ostatnich tygodni. Mimo, że nie każdy korzysta z usług lokalizacyjnych, a na wykresach znajdziemy  jedynie względną informację o natężeniu ruchu, to próbka jest na tyle duża, że naszym zdaniem odzwierciedla faktyczny charakter ruchu w danym miejscu.

Przeanalizowaliśmy „popularne godziny” dla wybranych centrów handlowych w Lublinie, Poznaniu oraz Warszawie. Dane zostały pozyskane dla stycznia i lutego 2017 r. Staraliśmy się wybrać centra handlowe różnej generacji, zlokalizowane w centrach miast lub na ich obrzeżach. Lokalizacje i typy centrów przekładają się na różnorodny charakter ruchu w nich dominujący. Poniżej przedstawiamy listę oraz położenie CH, a także wnioski z analizy.

Lokalizacja analizowanych centrów handlowych w Warszawie

Lokalizacja analizowanych centrów handlowych w Lublinie

Lokalizacja analizowanych centrów handlowych w Poznaniu

Analizując natężenie ruchu w ciągu tygodnia możemy wyróżnić centra, w których odsetek odwiedzających jest istotnie wyższy w weekendy niż w dni robocze. Taka zależność pojawia się w Atrium Felicity w Lublinie, M1 w Poznaniu, Factory Annopol w Warszawie oraz Outlet Center w Lublinie. Potwierdza to także porównanie średniego natężenia ruchu w dniu roboczym (od poniedziałku do piątku) i dni weekendowe (sobota-niedziela). Należy zaznaczyć, że są to centra handlowe położone na obrzeżach miast, przy drogach wylotowych, a dwa z nich (Factory Annopol i Outlet Center) mają wyprzedażowy charakter.

Aby wyróżnić wizualnie wybrany wykres wystarczy przesunąć kursor na nazwę danego CH w legendzie.

Drugą grupą są centra, w których natężenie ruchu jest zrównoważone w przeciągu całego tygodnia. Dobrymi przykładami takiego charakteru ruchu są: zlokalizowana w centrum miasta Plaza Lublin, warszawska Galeria Mokotów znajdująca się w biurowej okolicy oraz Blue City położone przy ruchliwych Al. Jerozolimskich.

Kolejny wykres przedstawia dwa warszawskie centra o dużym udziale odwiedzających w dni robocze: Plac Unii City Shopping (na styku Śródmieścia i Mokotowa) oraz zintegrowaną z dworcem kolejowym Galerię Wileńską.

Podczas analizy zwróciliśmy również uwagę na zmiany natężenia klientów w poszczególnych godzinach (we wszystkich dniach tygodnia). Natężenie ruchu na pierwszym wykresie przypomina rozkład normalny: liczba klientów jest mała w porannych godzinach, wzrasta w godzinach popołudniowych, a następnie maleje w godzinach wieczornych. Takie tendencje można zaobserwować w CH Posnania, Złotych Tarasach w Warszawie oraz Tesco Extra w Lublinie, które łączy w sobie duży hipermarket z pasażem handlowym.

Kolejny wykres przedstawia centra o dwóch odmiennych charakterystykach ruchu. Plac Unii City Shopping w Warszawie jest obiektem, w którym natężenie ruchu wyraźnie spada późnym popołudniem, natomiast w lubelskiej Galerii Olimp (posiadającej poza częścią typowo handlową m.in. kino, kręgielnię, klub fitness i ściankę wspinaczkową) można zaobserwować wzrost liczby klientów po godz. 16. Spadek widać wyraźnie dopiero około godz. 20.

Jak wynika z powyższych analiz, funkcja Popularne godziny pozwala dosyć szybko i łatwo ocenić charakter ruchu w danym centrum handlowym. Jest to szczególnie istotne dla najemców, którzy mogą wykorzystać tę wiedzę do podjęcia decyzji, które centrum będzie najlepiej dopasowane do ich oferty lub pozwoli dostosować logistykę i organizację punktu handlowego do potrzeb klientów.

Dla zarządców centrów handlowych ważniejsze są natomiast ilościowe analizy liczby odwiedzających. Informacji na ten temat nie uzyskamy z usług lokalizacyjnych Google, ale mogą je dostarczyć operatorzy GSM. Zapraszamy do kontaktu osoby zainteresowane ofertą tego typu – info@gis-expert.pl.

Dzisiejszym wpisem nie wyczerpaliśmy do końca omawianego tematu, zapraszamy więc do śledzenia naszych profili w serwisach Facebook LinkedInna których będziemy informować o zamieszczeniu kolejnej części analizy dotyczącej analiz sezonowości ruchu w centrach handlowych na podstawie usług lokalizacyjnych Google.

Inne analizy, które mogą Cię również zainteresować:

Najlepsze lokalizacje dla nowych sklepów spożywczych w Poznaniu

Analiza dostępności super- i hipermarketów na przykładzie Poznania

Powiązane wpisy

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.